De 5 km lange historische spoorlijn tussen Høng en Gørlev is de enige historische spoorlijn met standaardspoorbreedte op Seeland waar oldtimertreinen buiten het commerciële spoorwegnet kunnen rijden. Het is tevens de eerste historische spoorlijn in Denemarken op een voormalige DSB-lijn.
De lijn werd in 1897-1898 aangelegd door DSB als onderdeel van de lijn Slagelse – Værslev. In 1971 werd de lijn tussen Gørlev en Værslev gesloten. DSB bleef echter goederentreinen van Slagelse naar de suikerfabriek in Gørlevlaten rijden. Daarom mochten de rails tussen Høng en Gørlevblijven liggen, toen de rest van het spoor tussen Gørlev en Værslev rond 1990 werd verwijderd.
Vestsjællands Veterantog startte in 1993 met het laten rijden van veteranentreinen tussen Høng en Gørlev toen DSB nog eigenaar was van het spoor. Elk jaar werd het spoor in de zomermaanden intensief gebruikt voor ritten met veteranentreinen, tot grote vreugde van vele mensen.
niet langer mogelijk zou zijn om veteranentreinen tussen Høng en Gørlev onder hun beheer
Op aanbeveling van Vestsjællands Veterantog kocht de gemeente Kalundborg de spoorlijn tussen Høng en Gørlev van Banedanmark.
De Deense vervoersautoriteit keurde de overeenkomst tussen Vestsjællands Veterantog en de gemeente Kalundborg goed, en sinds 2008 is de spoorlijn een echte veteranenspoorlijn. Vestsjællands Veterantog is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gehele spoorlijn, met een subsidie van de gemeente Kalundborg.
In Gørlev is het stationsgebouw een woonhuis, daarom hebben we een nieuw perron met een dak gebouwd naast het terrein van de suikerfabriek.


