Motorvogn
SNNB M4
Stubbekøbing-Nykøking-Nysted Banen M4
Motorvognen blev bygget i Odense i 1929 af De Forende Automobilfabrikker (Triangel) med en 100HK Continental benzinmotor og 3-trins usynkroniseret gearkasse. M4 blev bygget som erstatning for SNNB M2 der tidligere var brændt i remisen i Nysted.
Oprindeligt havde motorvognen både II- og III klasse samt postkupé. Den blev i 1939 ombygget til fællesklasse og postkupéen fjernet.
Da Stubbekøbingbanen lukkede i 1966 blev SNNB M4 solgt til en privatperson, og henstod flere steder, indtil foreningen Skælskør Dalmose banen i 1979 fik den til udlån. Foreningen satte vognen i stand og kørte med den indtil 2005 hvor benzin motoren havarede. M4 fik ilagt en Scania-Vabis D10 Dieselmotor og en tilhørende 5-trins synkroniseret gearkasse, men i 2009 hentede Danmarks Jernbanemuseum motorvognen og andre køretøjer der var opkøbt af ejeren. M4 kom i magasin i Randers, og i 2018 blev motorvognen udskilt fra museets samling, og overtaget af Vestsjællands Veterantog, som igen har sat motorvognen i drift.
Motorvognen bygger på samme princip som en tidsvarende landevejsbus: Motoren der ligger forrest, ved siden af føreren, og trækker gennem gearkassen den bagerste aksel.
Dog med den forskel at bagakslen er med indbygget vendegear, der fungere ved at man skifter mellem 2 kronhjul der drejer hver sin vej på spidshjulet, og på den måde kan hjulenes omløbsretning vendes, motorvognen kan derfor trække lige godt begge veje.
Der er kun førerrum i den ene ende, så for at motorføren kan sidde forrest i begge kørerretninger, har M4 altid en ”makker” med, der vender modsat.
Se også opslag på:
Teknik:
Fabrikat | De Forenede Automobilfabriker (Triangel) |
Byggeår | 1929 |
Byggenummer | 1299 |
Effekt | 120 hk |
Akselfølge | 1A |
Antal siddepladser | 35 |
Maks. hastighed | 70 km/t |
Længde | 11.1 m |
Totalvægt | 15 tons |