Personvogn
DSB Cu 4130
Vognen blev bygget som 3.kl. sidegangsvogn af Scandia i 1921 og blev i 1987 solgt til DJK/VSVT.
Oprindeligt havde vognen samme indretning som Cu 4160 med 6 kupeer og toilet midt i vognen, men alt indmaden blev fjernet ved ombygningen, den blev til specialvogn 703 i 1967.
Vognen blev i 1992 restaureret til brug i veterantoget af Vestsjællands Veterantog daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Det blev dengang besluttet at indrette vognen som café, selvom der ikke har været cafévogn i et almindeligt rystevognstog. Dette har siden vist at være en god beslutning, da vognen er meget populær blandt vores rejsende. I vognen er der almindelige borde og stole, samt en serveringsdisk og et lille køkken.
Da vognen mangler de oprindelige skillerum, som også er med til at bærer taget, har den en tværafstivning af jern under loftet. Denne afstivning blev ombygget i Høng i vinteren 2003-2004 til en væsentligt kraftigere model og samtidigt blev tagets spær repareret og loftbeklædningen fornyet.
Vognen er 14,4 m lang, vejer 20 tons
og har 36 stole ved 9 borde.
Se også opslag på:
Teknik:
Fabrikat | Scandia, Randers, Danmark |
Byggeår | 1921 |
Øgenavn | Rystevogn |
Indretning | Salon med 9 borde og 36 stole. Café-disk. |
Ejerforhold | Danske Statsbaner (DSB), Nu DJK/VSVT |
Akselantal | 2 |
Antal siddepladser | 36 |
Maks. hastighed | 80 km/t |
Længde | 14.4 m |
Totalvægt | 20 tons |