Rystevogne
DSB CU 4130
Danske Statsbaner
CU 4130 blev leveret til DSB som 3. klasses vogn, sammen med mange andre lignende vogne i starten af 1920’erne. Og på grund af vognenes køre egenskaber, og hårde sæder, fik de hurtigt øgenavnet “rystevogne”. Oprindeligt havde 4130 sidegang med 6 kupéer hvori der var anbragt træbænke, samt ét toilet i midten. Ca. midt i 1950’erne havde DSB anskaffet nyere og bedre vogne, og derfor blev mange rystevogne ombygget til togførervogne, som hovedsageligt blev brugt i godstog. I 1967 blev 4130 udrangeret, men ikke ophugget. Den blev bygget om til værkstedsvogn, og kørte derfor videre indtil 1987, hvor DJK købte vognen. VSVTs gamle arbejdshold restaurerede vognen, og eftersom den ikke længere havde sit interiør, blev 4130 i stedet udstyret med borde, og stole fra en tidligere DSB færge, samt en bardisk. 4130 har siden 1992 været med på rigtig mange togture, og det er altid et stort hit at få serveret kaffe og kage, eller høre Jazz musik mens toget kører forbi landskabet. CU 4130 sætter også rammen for vores Ølsmagning, og Portvinsoplevelser.
Leverandør: Scandia, Randers
Byggeår: 1921
Længde: 14,4m
Vægt: 20t
Hastighed: 80km/t
Siddepladser: 36
Ejer: DJK/VSVT
Status: I drift på veteranbanen og jernbanenettet
