Vestsjællands Veterantog
VETERANBANEN HØNG-GØRLEV

VETERANBANEN HØNG-GØRLEV

Den 5 km lange veteranbane mellem Høng og Gørlev er den eneste normalsporede veteranbane på Sjælland, hvor veterantog kan køre uden for det kommercielle jernbanenet. Det er samtidigt Danmarks eneste veteranbane på en tidligere DSB-strækning.

Banen blev anlagt af DSB i 1897-1898 som en del af Slagelse – Værslev banen. I 1971 blev banen nedlagt mellem Gørlev og Værslev. DSB fortsatte med at køre godstog fra Slagelse til sukkerfabrikken i Gørlev. Derfor fik skinnerne lov at blive liggende mellem Høng og Gørlev, da resten af sporet mellem Gørlev og Værslev blev fjernet ca. 1990.

Vestsjællands Veterantog startede med at køre veterantog mellem Høng og Gørlev i 1993 mens DSB ejede banen. Hvert år blev sporet flittigt brugt i sommerhalvåret til veterantogsture for en masse glade mennesker.
I 2007 meddelte Banedanmark at det fremover ikke ville være muligt at køre veterantog mellem Høng og Gørlev under Banedanmarks ejerskab.

Efter anbefaling fra Vestsjællands Veterantog, købte Kalundborg kommune jernbanen mellem Høng og Gørlev af Banedanmark.
Trafikstyrelsen godkendte aftalen mellem Vestsjællands Veterantog og Kalundborg kommune og siden 2008 har banen været en egentlig veteranbane. Vestsjællands Veterantog står selv for vedligeholdelse af hele banen, med tilskud fra Kalundborg kommune.

I Gørlev er stationsbygningen privat beboelse, så vi har bygget en ny perron med overdækning ud for sukkerfabrikkens område.