Personvogn
DSB Cu 4160
Vognen blev bygget som 3. kl. sidegangsvogn af Scandia i 1921 og blev i 1973 solgt til DJK/VSVT. Oprindeligt var den indrettet med 6 ens kupeer med træbænke og toilet midt i vognen.
I 1961 blev vognen ombygget til togførervogn. Ombygningen medførte at træbænkene blev fjernet i den ene kupe, som så blev indrettet til togførerkupe. I denne kupe blev også installeret en kakkelovn til opvarmning når vognen kørte som togførervogn i godstog. I de 5 øvrige kupeer blev træbænkene, formentligt i forbindelse med denne ombygning, erstattet af lædersæder.
Vognen blev i 1988 - 1989 restaureret af Vestsjællands Veterantogs daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Togførerkupeen blev bibeholdt til brug for veterantogets personale.
I foråret 2000 renoverede arbejdsholdet i Hvalsø et par originale træbænke fra en anden CU vogn, og installerede disse i den ene kupe.
I forsommeren 2005 blev der installeret træbænke i de kupeer der stadig havde lædersæder. Fremstillingen og monteringen af træbænkene blev foretaget af Produktionsskolen PH fra Holbæk. De oprindelige træbænke der blev monteret i den ene kupe i 2000, blev brugt som model. Samtidigt foretog arbejdsholdet i Høng en gennemgribende restaurering af undervognen under begge endeperroner.
Se også opslag på:
Teknik:
Fabrikat | Scandia, Randers, Danmark |
Byggeår | 1921 |
Indretning | 5 kupeer samt togførerkupe |
Øgenavn | Rystevogn |
Ejerforhold | Danske Statsbaner (DSB), Nu DJK/VSVT |
Akselantal | 2 |
Antal siddepladser | 36 |
Maks. hastighed | 80 km/t |
Længde | 14.4 m |
Totalvægt | 20 tons |