Damplokomotivet OHJ 38

Damplokomotivet OHJ 38 er atter køreklar

Søndag den 29. april præsenterer Vestsjællands Veterantog damplokomotivet OHJ 38 på en tur på Høng-Tølløse banen. Lokomotivet blev bygget af Henschel i Tyskland i 1917 til Sydfynske Jernbaner.

I 1949 kom lokomotivet til Danske Statsbaner, og i 1960 solgtes det til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Da denne bane lukkede i 1968, blev lokomotivet købt af Ods¬herreds Jernbane og sat i stand som OHJ 38 primært til brug ved snerydning.

OHJ 38 blev brugt til snerydning i flere omgange, og i 1979 blev lokomotivet landskendt for snerydning på Høng-Tølløse Jernbane, hvor OHJ 38 endte med at vælte i snedriverne mellem Ruds Vedby og Kulby.

I 1981 overtog Dansk Jernbane-Klub OHJ 38 for eftertiden, og det var i drift ved Vestsjællands Veterantog frem til 1989, hvor lokomotivet blev hensat for revision.

I 2003 indgik Asnæsværket og Vestsjællands Veterantog aftale om, at OHJ 38 kunne blive revideret på Asnæsværket med folk fra værkets pensionistklub. Efter 14 års arbejde, hvor OHJ 38 har været adskilt til mindste del, er lokomotivet igen køreklart og godkendt til kørsel af Trafikstyrelsen.

Som en forsmag på den kommende veterantogssæson præsenteres OHJ 38 søndag den 29. april. Der køres fra Høng kl. 9.30 mod Slagelse, hvorfra toget afgår mod Tølløse kl. 10.30 med ankomst til Tølløse kl. 12.32. Der køres retur mod Høng fra Tølløse kl. 13.00. Der standses ved alle mellemstationer for af- og påstigning, således at så mange som muligt enten kan komme med på turen, eller nyde synet udefra af dette prægtige lokomotiv. Se hele køreplanen under menuen Køreplaner. Billetter købt i veterantoget er gyldige til hjemrejse med Lokaltog søndag den 29.april.

OHJ 38 – historien om et lokomotiv

OHJ 38 har sin helt unikke historie, og i forbindelse med præsentationen den 29. april udgiver Dansk Jernbane-Klub bogen ”OHJ 38 – historien om et lokomotiv”. Den er skrevet af Peter Jørgensen, Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt Nielsen. Bogen er en hyldest til ’38’-holdet på Asnæsværket for indsatsen med at revidere lokomotivet, men også historien om et lokomotiv, der er en levende del af dansk industri, trafik- og ikke mindst kulturhistorie.

Billede 1 for dette indhold
Billede 2 for dette indhold