Nyt fra arbejdsholdene
Maj 2012

K564

Under julekørslerne ved Kalundborg brændte et af aksellejerne på forløberen af. Det var derfor nødvendigt at løfte lokomotivet for at få repareret lejet.
Heldigvis kunne arbejdet foregå i vognhallens spor 2, så det ikke var nødvendigt at arbejde under åben himmel som tidligere.
I første omgang så det ud til at vi kunne nøjes med kun at løfte maskinen i forenden og så få forløbertrucken ud. Tenderen blev afmonteret og snenæser, banerømmer og andre dele som sad i vejen blev afmonteret og forsøget blev gjort. Desværre kunne dette ikke lade sig gøre, så der skulle helt andre metoder i brug.
Med fra Skælskør var kommet et sæt elektriske løftebukke, som kunne klare løftet. Der skulle dog først fremstilles en kontrolpult til styring af løftebukkene. Der blev også opsat lys over arbejdsstedet, så man ikke skulle føle sig frem under arbejdet.
Mens dette stod på, afmonterede resten af arbejdsholdet diverse dele fra lokomotivet som forberedelse til løftearbejdet; drivstænger og styring, samt bremsetræk. 
De sidste forberedelser bestod i at få løftebukkene rigtigt placeret og prøvekørt. Alt forløb vel og nu manglede kun at køre løftebukkene ned i udgangsposition. Under denne manøvre kørte den ene løftebuk helt i bund med det resultat at det ene "lille" tandhjul mistede alle tænderne. Tandhjul af denne kaliber er ikke lagervare hverken i en jernbaneklub eller hos tandhjulsfabrikker, så et nyt skulle specialfremstilles inden selve løfteoperationen kunne gå i gang.
Efter en lille måneds tid var et nyt tandhjul ankommet og løftebukken samlet igen.
Selve løftet af lokomotivet gik uden problemer og forløber-trucken kom ud og blev skilt ad.
Det blev samtidigt beslutte at udføre undervognsrevision på lokomotivet når nu det hele var skilt ad alligevel.
Det afbrændte leje til forløberen blev støbt om og bearbejdet. De andre forløber-lejer blev kontrolleret og der blev fremstillet nye smørepuder, smørevæger og støvtætninger til alle forløberens lejer.
Bærefjedre, stillekiler mm til hovedlejerne viste sig at være i fin form. Selve bærelejerne havde udviklet lidt "skæg" som blev filet af og smørerillerne blev fræset op. Smørepuderne til hovedlejerne var også meget fine, men der skulle fremstilles nye smørevæger.
Selve arbejdet med at sætte lokomotivet på hjul og samle det færdigt gik uden problemer, men første køredag nærmede sig med stormskridt. Nogle medlemmer af arbejdsholdet "tog overarbejde" og lokomotivet blev klar igen, endda flere timer før afgang.

 

OHJ24

I OHJ 24 er de nye reoler til batterier færdige.
Der arbejdes med at montere de forskellige dele til kølevandssystemet

 

Baneafdelingen

Bjerge Strand camping har doneret deres tidligere fjernsynsstue til Vestsjællands Veterantog, så baneafdelingen har flyttet rundt på lagercontainerne ved vognhallen og ryddet op på området for at få plads til den "nye" pavillon. Når den er opstillet, vil der være et klubhus på ca 50 m2.

 

OHJ 38 i Kalundborg

Lokomotivet er sat på hjulene og arbejdet med at montere bremsetøj er godt i gang.
De nye vandkasser er færdige og skal nu sendes til sandblæsning og overfladebehandling.
Læs mere og se billeder på
www.ohj38.dk 

Gangtøj og hovedlejer adskilles

Løftebukkene gøres klar til løft

Lejerne til forløber kontrolleres

Hovedlejerne adskilt

Nye smørepuder til underlejerne fremstilles

Fjeder monteret på OHJ38

K-maskinen løftet 75 cm

Forløber ude og adskilt

Nyt støbt leje bores ud

Nye filtpakninger laves