Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2010

Høng


Det ungarske fjederophæng
monteret igen


Cxm 4508: Skillevæg

Cxm 4508 er arbejdet med at renovere endnu et af de ungarske fjederophæng færdigt. Fjederbukken er blevet nittet på et nyt stykke vange som efterfølgende er svejset i hovedvangen. 

Udskiftningen af defekte brædder i den indvendige beklædning er afsluttet. 

I Cr 3622 er arbejdet med afslibning af gammel lak nået så langt, at væggene i den ene vognhalvdel er færdige. Nu slibes på listerne til denne vognhalvdel. 


René sliber i Cr 3622

Baneafdelingen


MT226 og HTJ11 i Gørlev
23. februar 2010

Baneafdelingen har flyttet mandskabsvognen HTJ 11 til Gørlev. Her skal den primært bruges som opholdslokale for baneafdelingen. Værkstedet i Høng har fremstillet gitre til at beskytte vognens vinduer. 
HTJ 11 er bygget af Scandia i 1963 som Ea 6032. Vognen kom til HTJ i 1985 og blev ombygget til mandskabsvogn for baneafdelingen. VSVT overtog vognen fra det daværende Vestsjællands Lokalbaner for nogle år siden, og den har siden stået i Høng på "Banemarken" 

OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. i Nogle af el-motorerne er blevet lakeret indvendigt.

OHJ 38 i Kalundborg

På kedlen arbejdes med at skifte de støtter som skal bære askekassen. De gamle støtter bores ud, gevindet friskes op og nye støtter fremstilles og monteres. 

"Næserne" til overhederelementerne er blevet leveret og arbejdet med overhederelementerne er godt i gang. Der er også fremstillet et værktøj til fremstilling af de bånd som skal holde elementerne sammen. 

De sidste bagstykker til akselportene er fræset færdige. Der mangler nu kun at blive boret nogle huller i dem for at de er klar til montering. 

Der er fremstillet et hjælpeværktøj til hjælp for præcis opmåling af akselkasserne på drivakslen. 

Der arbejdes stadig på nyfremstilling af de korte stykker kraftdamprør som sidder direkte på cylinderens gliderkasse. 

Se billeder på www.ohj38.dk