Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2010

26. januar 2010

Høng

 

Cxm 4508 er arbejdet med at skifte rammeafstivninger og pufferplanke færdigt i den ene ende. I øjeblikket arbejdes med at renovere endnu et af de ungarske fjederophæng. Der er skåret et stykke ud af vangen hvor fjederbukken til ophænget sad. Fjederbukken bliver derefter nittet på et nyt stykke vange som efterfølgende svejses i hovedvangen. Indvendigt i vognen er arbejdet med skillevæggen sat i bero. Det næste der skal ske, er at skydedøren skal males og monteres. Da det ikke er muligt at male i frostvejr må dette altså vente. I stedet arbejdes på færdiggørelsen af vognens indvendige beklædning samt afslibning af maling på vindueslister.

I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak.

OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. Motorerne er blevet skilt ad og bliver renset med en speciel rensevæske til elmotorer. Senere bliver motorerne tørret og viklingerne bliver lakeret. Vingerne til tagkølerblæserne er kommet tilbage fra glasblæsning.

K564 arbejdes med mindre vedligeholdelsesarbejder. Pakdåsen på regulatorakslen var groet fast på stangen, så det var næsten umuligt at bevæge regulatoren. For at få delene skilt ad, har det vist sig nødvendigt at afmontere regulatorstolen helt. Brillen der holder pakningen på plads i regulatorstolen, er blevet repareret. Hjælpe- og hovedglideren er pillet ud af luftpumpen for eftersyn. 

OHJ 38 i Klaundborg

Kedlen er blevet vendt på hovedet, og der er bygget et stillads rundt om fyrkassen, så dårlige bundrammenitter kan bores ud. Der skal foreløbigt skiftes 13 stk pga tærede hoveder eller pga at ultralydsprøven har vist at der er problemer med nitten. Der er yderligere et par stykker som er sat på observationslisten og som vil blive undersøgt nærmere med ultralyd. 

Fremstillingen af rør til overhederelementerne er kommet i gang og der arbejdes på et værktøj til at forme "samlestropperne" til overhederelementerne.

De sidste bagstykker til akselportene skulle have været færdige i skrivende stund, men et maskinnedbrud på fræsemaskinen har udskudt færdiggørelsen.

Der arbejdes på dele til gnistfangeren, hvor de fleste dele skal fornys. 

Der arbejdes også på at standardisere oversmøringen af hovedlejerne, hvor der tilsyneladende er 8 forskellige systemer af 8 mulige. 

En ny statusrapport og nye billeder fra arbejdsholdet vil snart være tilgængeligt på www.ohj38.dk.