Nyt fra arbejdsholdene
2019
2017
Nyt fra arbejdsholdene
Juli 2017

HøngMateriellet til veterantoget 2017Alt materiel er efterset og klargjort til sommerens trafik. Personvognen Cy 4640 er blevet malet, og CU 4011 er efter graffiti-hærværk - også delvist malet. DSB K 564 har i maj og juni været udlånt til Nordsjællands Veterantog Kiosk-container I løbet af foråret er en ældre con-tainer blev indrettet som kiosk, og den er i slutningen af juni flyttet til Gørlev. VelfærdshusetI løbet af sommeren vil velfærds-huset få en udvendig istandsættelse, bl.a. med maling. Nyt materielDer arbejdes fortsat på istandsæt-telse af personvognen Cxm 4508 samt klargøring af skinnebussen VGJ Sm 6 til maling m.m. |
Sporet Høng-GørlevBeskæringen af buske og træer har været i gang hele vinteren og foråret. Der er også brugt en del timer på at at rense grøfter og vandløb, så banen ikke skyller væk med de vandmæng-der, oftere og oftere varsles om.
Gørlev stationPå Gørlev station er der i december opsat vandkran og læssekran samt meldeklokke, og picnicområdet er blevet overdækket. Og der arbejdes videre med at skabe en "rigtigt" stationsmiljø i Gørlev. |
OHJ 38 Efter at OHJ 38 kom til Høng i juli 2016, har arbejdsholdet fra Asnæsværket kørt til Høng og arbejdet ihærdigt med at færdiggøre istandsættelsen af lokomotivet. Den 8. maj blev OHJ 38 opfyret, og da der var tryk på kedlen, blev diverse rørforbindelser bl.a. til trykluftpumpe, fløjte, manometre m.m. blæst rene for møg. Der mangler endnu lidt montage-arbejde og pt. er lokomotivet anbragt i stenremisen, hvor der er grav. Her efterses undervognen og fjedrene justeres. Herefter skal lokomotivet ud på et par prøvekørsler. OHJ 38 kan formentlig endeligt godkendes og indsættes i driften i august/september 2017! |
2015
Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2015
HøngStenremisen og Vognhallen I HøngVi har fået tømt de 3 stk 20 fods container og de er fjernet fra grunden ved vognhallen, der er også blevet kørt en masse jern til skrot her var der også en masse ude ved stenremisen som er fjernet.
VelfærdshusetHar vi fået langt SF sten foran huset, så vi ikke slæber mudder ind i huset.
VNJ M2Har fået monteret ny køler, som blev lavet på 5 dage af Kølerfabrikken FIX i Holbæk, vi har også fået styr på vandpumpen, her der blevet monteret en elektrisk pumpe.
DSB K564Har kørt en god sæson uden de store problemer, der har været et par små ting men de kunne rettes imellem køredagene. |
GørlevHer er blevet rykket rundt på vogne og de vogne som vi har fået lov til at skille os af med, er nu blevet sat samlet så vi ikke skal rangerer rundt når de væk. Strækningen Høng-GørlevTrafikstyrelsen har været på tilsyn. Der var lige nogle småting der skulle rettes; dette arbejde er næsten færdigt. |
![]() på K564 OHJ 38 i KalundborgKedelrørene er blevet valset i og arbejdet med ombertlingen er i gang. |
![]() Gørlev under prøvedriften OHJ 24Vi er nået rigtig langt med diesel 24, så langt at vi i starten af januar var ude og prøvekøre med belastning på Gørlev-banen. Det gav tilfredsstillende resultater. |
2014
Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2014
Høng
Den gamle finer er fjernet så man kan se egetræsskelettet og efter 88 år er det stadig som om det var leveret i går. Selv jernbeslaget er ikke rustent, men stadig blank.
VNJ M2
Efter juletogene, begyndte arbejdsholdet, bestående af Peter E. Jørgensen, og hans søn, Andreas, at skille førerrummet ad, da det efter 88 år trængte til en renovering. Det ødelagte finer bliver udskiftet og resten slebet af og lakeret forfra.
LNJ M4
Der er ikke sket noget på M4, da tiden går med M2.
Vognhal
Der er blevet lagt sten i den ene side af hallen og lavet borde så man kan arbejde uden at skulle ud i stenremisen.
DSB K564
Den nye tender er malet og klar til at blive sat på.
OHJ 24
OHJ 24 blev i slutningen af 2013 startet op igen efter branden i 2005, motorerne har ikke taget skade og nu skal resten samles så lokomotivet kan indgå i drift.
CXM 4508
CXM 4508 har fået monteret ny pufferplanke i den ene der mangler.
Bagvæggen er slebet ned så den kan blive lys igen.
Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2014
Høng
VNJ M2:
Arbejdet er fortsat med restaurering af førerrummet. Alle vindueslister, værktøjsskab, pæreskab og sorterings reol er blevet slebet ned og lakeret.
I selve vognen er det dårlige finer skiftet og resten slebet ned.
K564:
De store kedelrør er taget ud, nu mangler kun de små.
Den nye tender er kommet hjem fra maler og er nu ved at blive sat på undervognen igen.
Bag ved ses MO 1848, der er klar
til at komme tilbage til Bramming,
hvor den hører til.
Baneafdelingen
Gørlev-banen:
Der er blevet renset grøfter med foreningens unimog.
OHJ 38 i Kalundborg
Følg renoveringen af OHJ38
www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
April 2014
Høng
VNJ M2:
Alle lister er ny slebet ned og lakeret, så de er klar til at blive sat tilbage hvor de kom fra. Skruerne dertil er pudset op, samt lakeret.
Langt de fleste jerndele er blevet sleben ind til jernet og malet på ny i den kopper brune farve de nu engang skal have. Vi er også godt i gang med at lakere fineren til sidebeklædningen.
DSB K564:
De sidste kedelrør er blevet taget ud, samt er kedlen blevet tømt og renset så den er klar til syn. Tenderen nærmer sig snart færdiggørelsen, der mangler "kun" at blive sat de sidste små nips på den.
LNJ M4:
Pladen over kakkelovnen er blevet slebet ned og malet op på ny.
Rystevogne:
Foråret er for alvor begyndt og det samme er malingen af vores materiel også.
Gørlev-banen:
Der er blevet renset grøfter og fjernet bevoksning på nogle steder af banen
Containere fra Skælskør:
Den første container er blevet tømt, lige nu ryddes der op og gøres klar til den næste i rækken
OHJ 38 i Kalundborg
Følg renoveringen af OHJ38
www.ohj38.dk
OHJ 24
Arbejdet fortsætter med at bringe OHJ 24 i drift efter branden i 2005.
Nyt fra arbejdsholdene
Maj 2014
Høng
VNJ M2:
M2 er blevet færdig samlet samt prøvekørt, så den er klar til at køre sommerens tog sammen med LNJ M4. Køreplanen kan ses under køreplaner.
LNJ M4:
M4 er blevet klargjort til sommerens tog.
DSB K564:
De nye rør er blevet udglødet og sat i, de venter du på at blive valset.
Tenderen nærmer sig færdiggørelsen, som Jens, manden der laver den, siger "Der mangler kun det sidste"
DSB CU 4160:
CU4160 er blevet malet udvendig
DSB CU 4130:
CU4130 er blevet malet udvendig
DSB Eh 6762:
Eh 6762 er ved at blive malet, da det er den af vognene der trængte mest.
VSVT Trolje 108:
Selvstarteren er blevet skiftet, da den gamle havde kværnet tandhjulet.
Gørlev station
Bordene er blevet malet så de er klar til den kommende sæson.
Der er også blevet fældet en del træer på Gørlevbanen.
OHJ 38 i Kalundborg
Følg renoveringen af OHJ38
www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
Juni 2014
Høng
VNJ M2:
M2 er blevet færdig samlet samt prøvekørt, så den er klar til at køre sommerens tog sammen med LNJ M4. Køreplanen kan ses under køreplaner.
VNJ M2 kører i øjeblikket sommerens tog. "Bag kulissen" arbejdes der på at få renoveret en vandpumpe.
LNJ M4
M4 har fået renset tomgangskifteren for olie.
DSB K564
K564 mangler kun at få samlet det sidste, samt et syn før vi igen kan opleve den foran vores tog.
DSB Eh 6762
Vognen er pt. Taget ud af stammen, da malerarbejdet har vist sig at være mere omfattende end først antaget.
VGJ Sm6
Der arbejdes i øjeblikket i de små på Sm6, når ikke Trianglerne driller.
OHJ 38 i Kalundborg
Følg renoveringen af OHJ38
www.ohj38.dk
2013
Nyt fra arbejdsholdene
April 2013
Høng
I dag ( d. 1-4-2013) blev VNJ M2 startet og kigget på, senere på dagen fik vi trukket M4 igang og den er nu ved at være klar til en prøvetur senere.
Til sidst blev VGJ Sm 6 startet,
tjek evt. Youtube for video.
Optaget af Andreas Jørgensen.
Du kan gå ind på Facebook og finde Vestsjællands Veterantog der, og følge med på mange ting.
2012
Nyt fra arbejdsholdene
Maj 2012
K564Under julekørslerne ved Kalundborg brændte et af aksellejerne på forløberen af. Det var derfor nødvendigt at løfte lokomotivet for at få repareret lejet.
OHJ24I OHJ 24 er de nye reoler til batterier færdige.
BaneafdelingenBjerge Strand camping har doneret deres tidligere fjernsynsstue til Vestsjællands Veterantog, så baneafdelingen har flyttet rundt på lagercontainerne ved vognhallen og ryddet op på området for at få plads til den "nye" pavillon. Når den er opstillet, vil der være et klubhus på ca 50 m2.
OHJ 38 i KalundborgLokomotivet er sat på hjulene og arbejdet med at montere bremsetøj er godt i gang. |
Gangtøj og hovedlejer adskilles |
Løftebukkene gøres klar til løft |
|
Lejerne til forløber kontrolleres |
|
Hovedlejerne adskilt |
|
Nye smørepuder til underlejerne fremstilles |
|
Fjeder monteret på OHJ38 |
|
K-maskinen løftet 75 cm |
|
Forløber ude og adskilt |
|
Nyt støbt leje bores ud |
|
Nye filtpakninger laves |
Nyt fra arbejdsholdene
Juni 2012
K 564Kørslerne i Odsherred i maj gik rigtigt fint i forhold til den netop gennemførte undervognsrevision. Alle køretøjerne har gennemgået årligt syn
VNJ M2Kølevandspumpe på Triangel-vognen VNJ M2 har været utæt. For at få repareret dette måtte bl.a. køleren afmonteres.
BaneafdelingenBaneafdelingen har prøveopstillet den nye pavillon på arealet ved vognhallen. Når der forligger byggetilladelse, vil den blive permanent opstillet. Så er der pludselig god plads til andre klubaktiviteter, f.eks. sikkerhedsundervisning.
OHJ 38 i KalundborgDer arbejdes med montering af kobbelstænger, glidere osv. |
![]() Klar til svejsning af overhederens samleklods |
![]() Alle overhederelementer udtaget |
|
![]() Overhederrør taget ud for inspektion og udskiftning |
Nyt fra arbejdsholdene
November 2012
![]() K654 er løftet før lejereparation |
![]() Gørlevsporet renses |
![]() OHJ38 får monteret div. stænger |
![]() K564 får repareret lejer |
![]() HJ38 har fået monteret hjulene |
Læs mere og se billeder på
www.ohj38.dk
2011
Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2011
HøngSiden sidst har arbejdsholdet bl.a. arbejdet med småreparationer på materiellet efter julekørslerne ved Kalundborg midt i december. Materiellet skulle også gøres klar til DJK`s jubilæumsudflugt 15. januar og et særtog 16. januar. Der blev bl.a. vasket kedel ud på K 564. OHJ 38 i KalundborgArbejdet med de nye vandkasser skrider godt fremad. På undervognen måles der nu op, for at få den rigtige afstand mellem cylindrene og drivakslen. Modsat andre lokomotiver, kan afstanden mellem lejerne i driv- og kobbelstængerne ikke justeres med mellemlæg. Den rigtige afstand skal derfor findes ved at måle afstanden mellem lejerne i stængerne og derefter bearbejde aksellejerne så afstanden kommer til at passe. |
![]() Carsten svejser vandkassen |
![]() "Ådslet 2" |
|
![]() Vandkasserne tager form |
Nyt fra arbejdsholdene
Marts 2011
HøngArbejdet med at monterer beklædningsbrædder på Cxm 4508 går godt fremad. Brædderne stammer ikke fra en Cxm vogn, så de skal tilpasses individuelt. Dette gøres ved først at tilpasse de 2 brædder der skal sidde på hver side af et vindue, så de bliver ens. Derefter tilpasses brædderne som sidder under vinduet og brædderne i mellemrummet til det "forrige" vindue OHJ 38 i KalundborgArbejdet med de nye vandkasser går fint fremad. |
![]() Beklædning på Cxm4508 |
![]() Den nye skillevæg i Cxm4508 |
|
![]() Det ene batterirum på OHJ24 |
|
![]() Jan-Erik og Jens arbejder med døren på Ådslet 2 |
Nyt fra arbejdsholdene
April 2011
Skælskør og HøngI Skælskør arbejdes fortsat med "nedpakning" af en stor mængde reservedele og andre jernbaneeffekter. Endvidere er nedtagningen af den ensporede dampremise godt i gang. Remisen har oprindeligt stået på Magle Mølle papirfabrik i Næstved.
BaneafdelingenBaneafdelingen har renset grøfterne på Gørlev-strækningen. Der er også repareret nogle dræn så vandet kan komme væk. I Gørlev er arbejdet med reetableringen af strøm til stationsarealet færdigt.
OHJ 38 i KalundborgPå OHJ 38 er arbejdet med den ene af de nye sidevandkasser næsten færdig. En konsulent skal kigge på sandblæsningen af kassen inden den "lukkes". I mellemtiden arbejdes på den anden vandkasse. |
![]() Enkelte endeperronsbrædder skiftes i forbindelse med revision af Cy4640 |
![]() Et af de nyfremstillede køleelementer til OHJ24 |
Nyt fra arbejdsholdene
Juni 2011
Høng
Der er fortaget en del vedligeholdelse på driftsvognene bl.a. skift af planker på endeperroner og skift af trinbrætter samt diverse småopgaver.
På Cxm 4508 arbejdes med afslibning af maling ved vinduerne og renovering af fjedersaksene til vinduerne
I OHJ 24 arbejdes med udskiftning af brandskadede ledninger i lofterne over førerrummene.
På el-panelet i generatorrummet er diverse kontakter og omskiftere blevet ordnet.
Arbejdsholdet har også hjulpet ved flytning af køretøjer osv. fra Skælskør.
Indtil videre er en drejeskive flyttet til Gørlev, et par godsvogne er flyttet og HTJ M12 er flyttet til Høng
Baneafdelingen
På strækningen til Gørlev er der gang i grenklipningen inden sæsonen.
Arbejdsholdet har også været i gang med sporlægning i vognhallen. Således er spor 2 nu lagt og arbejdet kan begynde på spor 3. Der mangler dog at blive fyldt en del ballast i spor 2 og sporet skal også rettes til.
OHJ 38 i Kalundborg
Arbejdet med fremstilling af vandkasse nr 2 er godt i gang. Et firma har lovet at sponserer sandblæsning og indvendig epoxy-behandling af vandkassernne. Et andet firma har lovet at sponserer den udvendige maling af kasserne.
Arbejdsholdet er også i gang med reparation af cylinder- og kedelbeklædningen.
Hovedlejerne til akslerne er ved at blive boret ud; 6 er færdige så der mangler kun 2
Der arbejdes også på de forreste kobbelstænger. Hullerne til boltforbindelserne er slidt ovale og skal derfor rettes op.
Se mere på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
Juli 2011
Høng
Der er hovedsagligt arbejdet på at blive klar til driftssæsonen, dvs. klargøring af vognene, grenklipning på Gørlevbanen og græsklipning i Gørlev.
VGJ Sm 6 og VNJ M2 i spor 2
Arbejdsholdet har også arbejdet med at sorterer reservedele og lægge på plads efterhånden som tingene ankom fra Skælskør.
Bunden i kulgården, som ligger ved vognhallens sporområdet i Høng, er blevet udvidet med flere jernplader så der ikke kommer grus og sten med når der læsses kul.
I vognhallen er sporkassen til spor 3 blevet gravet ud så sporlægningen kan begynde.
Skovtursarealet ved perronen i Gørlev er blevet udvidet med flere borde-bænkesæt og har fået flisebelægning. Det er den lokale betonvarerfabrik, "Hugo`s betonvarer", som har udført belægningen som "levende" udstilling.
I OHJ 24 arbejdes fortsat med udskiftning af brandskadede ledninger i lofterne over førerrummene.
Nettet over køleblæserne i taget er blevet lagt på plads.
Skælskør
Skælskørholdet har, støttet af Høng-holdet, ydet en kæmpe indsats for at få tømt og ryddet området inden fristen 1/7. Fraflytningen er godkendt af udlejeren.
Køretøjerne er flyttet til Høng og Gørlev, reservedelene er flyttet til Høng.
Blandt de køretøjer som er flyttet til Høng er Y-toget (VL Ym 60 - Ys 260/ SB Ym 4 - Ys 2), Triangelvognene VNJ M2 og HTJ M12 samt skinnebussen VGJ Sm 6.
En del effekter er afhændet til anden side, noget er kasseret og alligevel fyldte reservedelslageret, som var opmagasineret i pakhuset, 5 containere.
En æra med veterantog i Skælskør er dermed definitivt slut.
OHJ 38 i Kalundborg
Arbejdet med fremstilling af den anden vandkasse er 3/4 færdigt.
Reparationen af cylinderbeklædningen er færdigt og arbejdet med reparation af kedelbeklædningen er godt i gang.
Omfanget af reparationen af boltforbindelserne i kobbelstængerne er større end først antaget, så dette arbejde er stadig i gang.
Se mere på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
August 2011
Høngholdet
I vognhallen er arbejdsholdet godt i gang med at lægge spor 3. Det første stykke fra sporskiftet og ind i hallen er på plads, så nu mangler "kun" 80 meter spor i hallen.
Den gamle værkstedskompressor, en 3 cylindret Espolin af ældre model, har opgivet ånden efter 30 års hårdt arbejde i remisen. Til erstatning er installeret en betydeligt nyere model som kun har kørt få timer siden sidste hovedeftersyn. Kompressorens plads er i en udbygning på træremisen, så der skulle trylles lidt for at få den gamle ud og den nye ind.
I forbindelse med kørslerne den første weekend på OHJ led risten i K 564 så meget overlast, at akut reparation var nødvendig. Et udrykkerhold blev trommet sammen og i Nykøbing Sj. blev den ødelagte rist pillet ud. Hjemme i remisen i Høng, måtte udrykkerholdet trylle temmelig meget og ringe til en del venner for at få repareret det der kunne repareres samt få fremstillet et antal nye ristestænger. Bagefter gik turen igen til Nykøbing Sj. for at lægge den nye rist i igen.
Efter en meget flot holdindsats var lokomotivet kørerklar igen weekenden efter episoden, så det ikke blev nødvendigt at aflyse kørsler.
I OHJ 24 arbejdes fortsat med udskiftning af brandskadede ledninger i lofterne over førerrummene.
Sideløbende er de dele der tidligere er blevet afmonteret fra bl.a. kølevandsanlæg, nu rengjort og ved at blive malet.
På Cxm 4508 arbejdes fortsat med den udvendige beklædning.
Der arbejdes også med driftsvedligeholdelse på Triangel-vognen VNJ M2. Som de andre køretøjer der er kommet fra Skælskør, må den først anvendes efter fornyet godkendelsesprocedurer. Dette indebærer ansøgning om overensstemmelseserklæringer til Banedanmark og Regionstog og derefter ansøgning om ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen.
OHJ 38 i Kalundborg
De nye vandkasser har været prøvemonteret på undervognen. Når vandkasserne er færdige, skal de overfladebehandles indvendigt af et eksternt firma.
Der arbejdes fortsat med reparation af kedelbeklædningen og reparation af delene til kobbelstængerne.
Læs mere og se billeder på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
Oktober 2011
Høngholdet
Sidens sidst har arbejdet koncentreret sig om sporarbejdet i vognhallen, hvor der ofte er blevet arbejdet til langt ud på aftenen. Somme tider har sporsjakket næsten måtte føle sig frem.
Spor 3 er lagt færdigt og der nedstøbt 2 H-bjælker som sporstopper i spor 2.
Så manglede "kun" ballasten, men det tager en rum tid at kører 180 m3 grus ind i hallen.
Da ingen havde lyst til at kører alt dette ind med en trillebør, læssede Ådsel 2 gruset på ladet af trolje Mt 226, hvorfra det så blev grabbet af på rette sted.
Arbejdet med at kører ballast ind er dog blevet noget lettere efter VSVT i begyndelsen af oktober overtog 2 ballastvogne fra Regionstog.
Sporarbejdet nærmer sig nu sin afslutning, så alle 3 spor i vognhallen kan tages i brug.
Ved kørslen 16. august blev det konstateret at nogle overhederelementer i K 564 var utætte. Det blev hurtigt besluttet at begynde arbejdet med at fremstille nye overhederelemeter. For at lette arbejdet, blev der først fremstillet en række skabeloner til svejsearbejdet.
Arbejdet med fremstillingen af elementerne er nu godt i gang, så de værst medtaget elementer bliver skiftet inden kørslerne i efterårsferien.
På Cxm 4508 har arbejdet næsten stået stille mens arbejdsholdet har lavet sporarbejde i vognhallen, men der arbejdes dog med slibning og maling inde i vognen.
På OHJ 24 arbejdes fortsat med delene til køleanlægget så det kan monteres igen.
Der arbejdes også med ombygning af batterireolerne samt udskiftning af brandskadede ledninger i førerrummene.
OHJ 38 i Kalundborg
Der arbejdes med skrabning og tilpasning af hovedlejerne til akslerne, som er det sidste der mangler for at undervognen kan sættes på hjulene igen.
Arbejdet med driv-og kobbelstængerne hvor diverse bolte og bøsninger er blevet repareret er også ved at være færdigt.
Læs mere og se billeder på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
December 2011
Høng
Siden sidst har arbejdet koncentreret sig om af få de 180m3 grusballast kørt ind i spor 2 og 3 i vognhallen, samt opretning af sporet i vognhallen.
26. november 2011
Alt gruset er nu kørt ind og spor 3 er nu stoppet op og dermed helt færdigt. Der mangler ca 1½ vognlæs grus til spor 2 for at arbejdet kan blive helt færdigt.
Selvom sporet i vognhallen har krævet mange kræfter, er der alligevel blevet arbejdet i remisen.
På K 564 er udført almindeligt vedligeholdelse og der er også blevet arbejdet på de nye overhederelementer. I CXM 4508 skrider arbejdet med slibning og maling også fremad.
Kølevandstankene til OHJ 24 er blevet "åbnet" , dvs den ene endebund er blevet skåret af. Derefter er de blevet kørt til et firma hvor de skal sandblæses indvendigt.
Baneafdelingen har renset grøfter på Gørlev-banen. Der er dels brugt troljekran og håndkraft til grene og sten, dels en grøfterenser monteret på Unimoggen.
Der er også blevet arbejdet en del i kulisserne. Y-toget VL Ym 60-Yp 154-Ys 260 har opnået overensstemmelseserklæringer til Banedanmark, DSB og Regionstog samt selvfølgeligt Gørlev-banen. Efterfølgende har VSVT fået fornyet ibrugtagningstilladelsen fra Trafikstyrelsen, så Y-toget kan nu anvendes til veterantogskørsel. Første ture bliver julekørsler mellem Slagelse og Gørlev 17-18 december.
Et andet omfattende arbejde i kulissen har været udarbejdelse af sikkerhedsstyring for VSVT. Dette arbejde er en udløber af Bekendtgørelse 1354 om udøvelse af ikke erhvervsmæssig jernbanedrift. Sikkerhedsstyringen blev afleveret til godkendelse i Trafikstyrelsen 1/12 som angivet i vilkårene for VSVT`s tilladelse til veterantogsdrift.
OHJ 38 i Klaundborg
På Asnæsværket blev en milepæl i restaureringen af OHJ 38 nået mandag 28 november, da rammen blev løftet på hjulene igen. Efter flere års forberedelser tog operationen 4 timer.
Læs mere og se billeder på www.ohj38.dk
2010
Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2010
26. januar 2010
Høng
På Cxm 4508 er arbejdet med at skifte rammeafstivninger og pufferplanke færdigt i den ene ende. I øjeblikket arbejdes med at renovere endnu et af de ungarske fjederophæng. Der er skåret et stykke ud af vangen hvor fjederbukken til ophænget sad. Fjederbukken bliver derefter nittet på et nyt stykke vange som efterfølgende svejses i hovedvangen. Indvendigt i vognen er arbejdet med skillevæggen sat i bero. Det næste der skal ske, er at skydedøren skal males og monteres. Da det ikke er muligt at male i frostvejr må dette altså vente. I stedet arbejdes på færdiggørelsen af vognens indvendige beklædning samt afslibning af maling på vindueslister.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak.
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. Motorerne er blevet skilt ad og bliver renset med en speciel rensevæske til elmotorer. Senere bliver motorerne tørret og viklingerne bliver lakeret. Vingerne til tagkølerblæserne er kommet tilbage fra glasblæsning.
På K564 arbejdes med mindre vedligeholdelsesarbejder. Pakdåsen på regulatorakslen var groet fast på stangen, så det var næsten umuligt at bevæge regulatoren. For at få delene skilt ad, har det vist sig nødvendigt at afmontere regulatorstolen helt. Brillen der holder pakningen på plads i regulatorstolen, er blevet repareret. Hjælpe- og hovedglideren er pillet ud af luftpumpen for eftersyn.
OHJ 38 i Klaundborg
Kedlen er blevet vendt på hovedet, og der er bygget et stillads rundt om fyrkassen, så dårlige bundrammenitter kan bores ud. Der skal foreløbigt skiftes 13 stk pga tærede hoveder eller pga at ultralydsprøven har vist at der er problemer med nitten. Der er yderligere et par stykker som er sat på observationslisten og som vil blive undersøgt nærmere med ultralyd.
Fremstillingen af rør til overhederelementerne er kommet i gang og der arbejdes på et værktøj til at forme "samlestropperne" til overhederelementerne.
De sidste bagstykker til akselportene skulle have været færdige i skrivende stund, men et maskinnedbrud på fræsemaskinen har udskudt færdiggørelsen.
Der arbejdes på dele til gnistfangeren, hvor de fleste dele skal fornys.
Der arbejdes også på at standardisere oversmøringen af hovedlejerne, hvor der tilsyneladende er 8 forskellige systemer af 8 mulige.
En ny statusrapport og nye billeder fra arbejdsholdet vil snart være tilgængeligt på www.ohj38.dk.
Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2010
Høng På Cxm 4508 er arbejdet med at renovere endnu et af de ungarske fjederophæng færdigt. Fjederbukken er blevet nittet på et nyt stykke vange som efterfølgende er svejset i hovedvangen. Udskiftningen af defekte brædder i den indvendige beklædning er afsluttet. I Cr 3622 er arbejdet med afslibning af gammel lak nået så langt, at væggene i den ene vognhalvdel er færdige. Nu slibes på listerne til denne vognhalvdel. |
Baneafdelingen Baneafdelingen har flyttet mandskabsvognen HTJ 11 til Gørlev. Her skal den primært bruges som opholdslokale for baneafdelingen. Værkstedet i Høng har fremstillet gitre til at beskytte vognens vinduer. På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. i Nogle af el-motorerne er blevet lakeret indvendigt. |
OHJ 38 i KalundborgPå kedlen arbejdes med at skifte de støtter som skal bære askekassen. De gamle støtter bores ud, gevindet friskes op og nye støtter fremstilles og monteres. "Næserne" til overhederelementerne er blevet leveret og arbejdet med overhederelementerne er godt i gang. Der er også fremstillet et værktøj til fremstilling af de bånd som skal holde elementerne sammen. De sidste bagstykker til akselportene er fræset færdige. Der mangler nu kun at blive boret nogle huller i dem for at de er klar til montering. Der er fremstillet et hjælpeværktøj til hjælp for præcis opmåling af akselkasserne på drivakslen. Der arbejdes stadig på nyfremstilling af de korte stykker kraftdamprør som sidder direkte på cylinderens gliderkasse. Se billeder på www.ohj38.dk |
Nyt fra arbejdsholdene
Marts 2010
Høng
på Cu 4130
På Cxm 4508 er arbejdet med at renovere endeperronen og fjederophæng nu færdigt i den ene ende.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak på listerne i den ene vognhalvdel.
Alle driftsvogne er ved at blive efterset som led i det årlige syn.
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. Inde i vognkassen afrenses løs og beskadiget maling.
Bestyrelsen
Byggetilladelsen til vognhallen i Høng, er nu modtaget fra Kalundborg kommune. I øjeblikket arbejdes på at få den sidste del af financeringen på plads, så byggeriet kan starte.
Baneafdelingen
Baneafdelingen har renoveret grøften under overkørsel 38 på Gørlev-strækningen. Der er lavet et nyt underløb, så vandet kan komme under overkørslen. I Gørlev er sporskifterne blevet gået efter og smurt som forberedelse til årligt syn af strækningen.
Baneafdelingen har fået hjælp til beskæring af bevoksningen langs Gørlev-strækningen. Det er beskæftigelsesafdelingen fra Kalundborg kommune som er rykket talstærkt ud. Der er allerede fældet en hel del træer, så udsigten fra veterantoget bliver bedre. Der bliver også beskåret ved overkørslerne for at sikre udsynet i forhold til trafikken på de krydsende veje.
OHJ 38 i Kalundborg
Arbejdsholdet er "arbejdsramt" i øjeblikket, så aktivitetsniveauet har ikke været så højt det sidste stykke tid
På kedlen arbejdes med at bore dårlige nitter ud af bundrammen.
Overhederelementerne er ved at være færdige. Arbejdsholdet fremstiller også 4 reserveelementer til K 564, nu man er igang
Der arbejdes fortsat på dele til akselporte og akselkasser.
Omstyringsbukken er ved at blive renoverert, bl.a. med fedtsmøring af de forskellige slidsteder.
Se billeder på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
Maj 2010
Høng
I Cxm 4508 er skydedøren til den nye skillevæg blevet malet og monteret. Skillevæggen er derefter bygget færdig og nu arbejdes der med at skrabe maling af loftet.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak på listerne i den ene vognhalvdel.
Cu 4011 har gennemgået periodisk revision af undervognen. Vognen har været løftet for kontrol af bl.a. aksellejer og fjedre.
Alle driftsvogne er gået igennem det årlige syn.
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv.
Inde i vognkassen arbejdes stadig med afrensning af beskadiget maling og der vaskes sod af der hvor malingen ikke er ødelagt.
med udstødningen fra den ene
motor i baggrunden
Efter branden i 2005 udførte et arbejdshold i Nykøbing Sj. et stort arbejde med at fjerne ødelagt maling udvendigt på lokomotivet og derefter grundmale det. Denne omgang har forhindret yderligere skader på vognkassen, men efter 5 år udendørs, er grundmalingen nu begyndt at skalle af. Derfor arbejdes der nu også med at fjerne afskallet grundmaling udvendigt på lokomotivet.
Midtersektionen af taget er flyttet ind i træremisen og reparationen af diverse rustskader er begyndt. Rustskaderne er opstået i de fordybninger hvor tagkølerne er placeret. Afløbene fra disse fordybninger har været stoppet, så regnvand osv. ikke har kunnet løbe væk. Når skaderne er repareret, etableres nye afløb med større gennemgangsareal.
Baneafdelingen
...har fældet nogle store træer på "Banemarken" i Høng hvor vognhallen skal bygges. Samtidigt er der ryddet op på området, så byggefirmaet kan komme til. Finansieringen af byggeriet er endnu ikke helt på plads, men byggeriet kan forhåbentligt starte i nær fremtid.
OHJ 38 i Kalundborg
Arbejdsholdet, som før var "arbejdsramt", er nu sygdomsramt i stedet.
På kedlen arbejdes stadig med at bore dårlige nitter ud af bundrammen. Til dette er der fremstillet et nyt opmærkningsværktøj.
Arbejdsholdet er i gang med at fremstille nogle reserve overhederelementer til K 564.
Akselportene på drivakslen er nu færdige og der arbejdes på opmåling og tilretning af akselkasserne.
Bremsetrækstængerne er blevet renoverede og malet.
Se billeder på www.ohj38.dk
Skælskør
Her arbejdes primært med rydning i Dalmose og Sdr Bjerre. Skælskørbanen har haft sveller og andre spormaterialer opmagasineret her og alt skal fjernes med forholdsvis kort varsel.
Der er flyttet nogle af baneafdelingens vogne fra Skælskør til Gørlev.
I Skælskør oprettes et arbejdshold omkring Triangel-vognen HTJ M12.
Høng
I Cxm 4508 er skydedøren til den nye skillevæg blevet malet og monteret. Skillevæggen er derefter bygget færdig og nu arbejdes der med at skrabe maling af loftet.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak på listerne i den ene vognhalvdel.
Cu 4011 har gennemgået periodisk revision af undervognen. Vognen har været løftet for kontrol af bl.a. aksellejer og fjedre.
Alle driftsvogne er gået igennem det årlige syn.
med udstødningen fra den ene
motor i baggrunden
Efter branden i 2005 udførte et arbejdshold i Nykøbing Sj. et stort arbejde med at fjerne ødelagt maling udvendigt på lokomotivet og derefter grundmale det. Denne omgang har forhindret yderligere skader på vognkassen, men efter 5 år udendørs, er grundmalingen nu begyndt at skalle af. Derfor arbejdes der nu også med at fjerne afskallet grundmaling udvendigt på lokomotivet.
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv.
Inde i vognkassen arbejdes stadig med afrensning af beskadiget maling og der vaskes sod af der hvor malingen ikke er ødelagt.
Midtersektionen af taget er flyttet ind i træremisen og reparationen af diverse rustskader er begyndt. Rustskaderne er opstået i de fordybninger hvor tagkølerne er placeret. Afløbene fra disse fordybninger har været stoppet, så regnvand osv. ikke har kunnet løbe væk. Når skaderne er repareret, etableres nye afløb med større gennemgangsareal.
Baneafdelingen
...har fældet nogle store træer på "Banemarken" i Høng hvor vognhallen skal bygges. Samtidigt er der ryddet op på området, så byggefirmaet kan komme til. Finansieringen af byggeriet er endnu ikke helt på plads, men byggeriet kan forhåbentligt starte i nær fremtid.
OHJ 38 i Kalundborg
Arbejdsholdet, som før var "arbejdsramt", er nu sygdomsramt i stedet.
På kedlen arbejdes stadig med at bore dårlige nitter ud af bundrammen. Til dette er der fremstillet et nyt opmærkningsværktøj.
Arbejdsholdet er i gang med at fremstille nogle reserve overhederelementer til K 564.
Akselportene på drivakslen er nu færdige og der arbejdes på opmåling og tilretning af akselkasserne.
Bremsetrækstængerne er blevet renoverede og malet.
Se billeder på www.ohj38.dk
Skælskør
Her arbejdes primært med rydning i Dalmose og Sdr Bjerre. Skælskørbanen har haft sveller og andre spormaterialer opmagasineret her og alt skal fjernes med forholdsvis kort varsel.
Der er flyttet nogle af baneafdelingens vogne fra Skælskør til Gørlev.
I Skælskør oprettes et arbejdshold omkring Triangel-vognen HTJ M12.
Nyt fra arbejdsholdene
Juni 2010
Høng
Cxm 4508 er taget ind på værkstedet igen og der arbejdes stadig med at skrabe maling af loftet.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af gammel lak på listerne i den ene vognhalvdel.
tagsektion til OHJ 24
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. Inde i vognkassen arbejdes stadig med afrensning af beskadiget maling og der vaskes sod af der hvor malingen ikke er ødelagt. Adskillige dele er blevet afmonteret for at lette arbejdet. Således er de indvendige luftkanaler, som går fra luftindtaget i fronten til blæserne i generatorrummet, nedtaget, hvorefter de er renset og malet på ny. Udvendigt er taget slebet af og malet. Der er også slebet og grundmalet på selve vognkassen.
På midtersektionen af taget er reparationen af diverse rustskader afsluttet. Taget er blevet renset af og det skal nu males.
Området omkring remisen kræver også vedligeholde; således er sporskifternes kontravægte, populært kaldet Osten, blevet malet.
Baneafdelingen
...har taget Unimoggen i brug.
og ukrudt
Køretøjet er overtaget fra Storebæltsforbindelsen hvor den var stationeret på Sprogø. Ved gode venners hjælp er den blevet udstyret med en grenklipper indkøbt til formålet. Unimoggen er udstyret med skinnehjul, så den kan anvendes som skinnekørende grenklipper på Gørlev-strækningen.
I Gørlev arbejdes med 40 meters forlængelse af perronen. Den bliver så i alt 100 meter lang
Der er blevet ryddet op på området i Gørlev og grøfterne er blevet tømt for diverse fremmedlegemer
kyndig hånd
I Gørlev arbejdes også med renovering af 2 ballastvogne, litra Th, som er kommet fra Skælskør.
Beskæftigelsesafdelingen fra Kalundborg er stadig i gang med træfældning langs Høng - Gørlev strækningen. Mandskabsstyrken er dog reduceret til 1 mand, da beskæftigelsesafdelingen er blevet arbejdsramt.
OHJ 38 i Kalundborg
På kedlen arbejdes stadig med at bore dårlige nitter ud af bundrammen.
Overhederelementerne er ved at være færdige.
Instrumenterne er blevet kontrolleret.
Omstyringsbukken er blevet renoveret og malet.
Der arbejdes med bøsninger til fjederophænget på akselkasserne.
Sidevandkasserne er blevet dampspulet indvendigt. Efter en omgang med nålehamrene, skal det vurderes hvor meget de skal repareres.
Se billeder på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
September 2010
Høng
Der arbejdes i øjeblikket med at finde beklædningsbrædder til Cxm 4508. Vindueskarmene til vognen er blevet renset og malet, så de er klar til montering.
På K564 er der foretaget almindelig vedligeholdelse samt et par specielle opgaver: Injektoren i førersiden har gennem noget tid været utæt ved spildventilen. Det blev tilskrevet en dårlig pakning men viste sig at være en revne i godset. Denne er nu blevet sølvloddet. Risten drillede først på sæsonen hvor nogle af stængerne slog krøller. En grundig gennemgang viste at nogle af de nyligt tildannede ristestængerne var for lange, så der ikke var plads til dem når de blev varme. Alle stænger blev gennemgået og nogle stykker blev kortet af. Siden har der ikke været problemer.
I Cu 4160 er togførerkupeen ved at blive "moderniseret", så den bliver mere personalevenlig.
OHJ 24
monteret i lokomotivet
På OHJ 24 arbejdes fortsat med renovering af diverse elmotorer til køleblæsere osv. De nye kuglelejer er hjemkommet, så inden længe begynder arbejdet med at samle de første motorer igen.
Inde i vognkassen er arbejdet med afrensning af beskadiget maling og afvaskning af sod næsten færdig. I motorrum 2 er taget grundmalet indvendigt.
Midtersektionen af taget er, efter reparationen af diverse rustskader, blevet grundmalet både udvendigt og indvendigt. Derefter er taget sat på plads på lokomotivet. Der arbejdes nu med den endelige montage af taget.
Baneafdelingen
...har haft stor glæde af Unimogen. Siden sidst er den blevet udstyret med en lastbilkran fra en anden Unimog. Kranen er blevet sponseret af Støtteforeningen for Vestsjællands. Den oprindelige kran var fjernet inden VSVT overtog Unimogen.
I Gørlev er arbejdet forlængelsen af perronen færdigt. Perronen er nu alt 100 meter lang. Der mangler nu kun at blive sået græs
I Gørlev arbejdes fortsat med renovering af 2 ballastvogne, litra Th, som er kommet fra Skælskør.
Beskæftigelsesafdelingen fra Kalundborg er stadig i gang med træfældning langs Høng - Gørlev strækningen. Mandskabsstyrken er vekslende, i øjeblikket er der 2 mand i gang.
I Skælskør arbejdes fortrinsvis med oprydning og sortering af de mange oplagrede dele.
OHJ38 i Kalundborg
På OHJ 38 koncentrer arbejdet sig om bundrammen på kedlen, sidevandkasserne og aksellejerne. På www.ohj38.dk er der kommet nye billeder og en statusrapport
Nyt fra arbejdsholdene
Oktober 2010
Høng
I Cxm 4508 er arbejdet med klargøring til maling færdigt i den ene vognhalvdel og loftet har fået 1. gang hvid. I den anden vognhalvdel arbejdes fortsat med afrensning af løst maling.
I Cr 3622 er den ene vognhalvdel nu, efter et omfattende slibearbejde, klar til lakering indvendigt.
På OHJ 24 har arbejdet koncentreret sig om lokomotivets ydre, så det bliver skærmet lidt bedre inden vinter.
Taget er malet færdigt og vognkassen er blevet renset og grundmalet på ny. Den grundmaling som lokomotivet fik mens det stod i Nykøbing Sj efter branden, var begyndt at løsne sig igen.
Vognkassen får også et lag dæklak inden vinter. Til foråret skal vognkassen så spartles og males færdigt
OHJ 24
.

mulm og mørke
Baneafdelingen
...har taget Rangertraktor 2 i brug som drivkraft for en flishugger. Det har dog vist sig at kun de 3 cylindre arbejdede ordentligt, så traktoren er nu under reparation.
Langs banen til Gørlev er et større oprensnings-arbejde i gang, hvor bevoksningen bliver klippet og grøfterne renset.
Baneafdelingen arbejder også, i Gørlev, med graffiti afrensning på VL Yp 154, som er en del af det
Y-tog som er overtaget fra Skælskør-banen. Yp 154 er leveret til Skagensbanen i 1970 og hed oprindeligt SB Yp 1. Ym og Ys-vognen står stadig i Skælskør.
OHJ 38 i Kalundborg
På OHJ 38 er arbejdet med at bore dårlige nitter ud af bundrammen på kedlen færdigt. Der skal endvidere skiftes nogle få sidestøttebolte, men hovedparten ser rigtigt fine ud.
Der er taget beslutning om at fremstille helt nye sidevandkasser og arbejdet er allerede gået i gang.
Der arbejdes fortsat med opmåling af akselkasser mm. Både drivstangen og kobbelstængerne har runde lejer uden mulighed for mellemlæg, så opmålingen af akselkasserne, inden den sidste bearbejdning, skal være temmelig præcis. På f.eks. K 564 kan man lægge mellemlæg bag lejerne i drivstangen, hvis ikke afstanden mellem cylindermidten og midten af drivhjulet ikke passer helt.
På www.ohj38.dk er der kommet nye billeder og en statusrapport
Nyt fra arbejdsholdene
November 2010
Høng
i Cxm 4508
Cxm 4508
I Cxm 4508 er malerarbejdet godt i gang i den ene vognhalvdel. I den anden vognhalvdel arbejdes fortsat med afrensning af maling.
OHJ 24 har fået et lag dæklak i den rigtige farve udvendigt, så den er klar til vinteren.
Inde i førerrum 1, er jagten gået ind på brandskadede ledninger bag loft- og vægbeklædningen.
Beklædningspladerne i førerrummet har fået vand så de er begyndt at skilles ad. Derfor skal alle pladerne skiftes
Aluminiums dørkpladen i førerrum 1 så noget ulden ud visse steder, så den blev taget op. Nedenunder var der støbt ud med beton. Dette blev også hugget op for at se hvad der måtte være nedenunder. Der viste sig at være nogle store huller i jernpladen, som nu skal repareres.
brandskadede ledninger
i OHJ 24
På K 564 er der foretaget almindelig driftsvedligeholdelse.
Baneafdelingen
Rangertraktor 2 er kommet tilbage fra motorreparation og igen taget i brug som drivkraft for flishuggeren. RT2 har også fået en gang maling og ser efterhånden rigtigt pæn ud.
På rendegraveren, kendt under kælenavnet Ådslet, er gearkassen desværre brudt sammen, så den er ude af drift indtil videre.
Lysmasterne i Gørlev er blevet kontrolleret i forbindelse med at strømmen til stationsområdet bliver genetableret.
OHJ 38 i Kalundborg
Her arbejdes fortsat med opmåling og montering af dele omkring akselkasser og akselporte. Der mangler nu kun at blive monteret en akselkasse i porten, så kan den sidste opmåling finde sted. Det er opmålingen til den sideværts bearbejdning af aksellejerne.
Der arbejdes også med de nye sidevandkasser og reparation af dele til risten.
Se mere på www.ohj38.dk
Nyt fra arbejdsholdene
December 2010
Høng
I Cxm 4508 arbejdes fortsat med afrensning af maling i den ene kupe. Malerarbejdet i den anden kupe ligger stille mens det er frostvejr.
klar til montering i OHJ 24
I OHJ 24 arbejdes bl.a. med at ændre batterireolerne i generatorrummet, så der kan blive plads til en moderne type akkumulatorer. Vi har nemlig fået doneret et antal brugte batterier til erstatning for de udtjente batterier der sad i lokomotivet. De "nye" batterier har fået påfyldt vand og står skiftevis til ladning, for at undersøge hvilke der kan bruges og hvilke der måske skal kasseres
De store køleblæsere er klar til montering i lokomotivet igen. Dette skal gøres med kran og er planlagt til at ske mellem jul og nytår i år.
Til K564 er hos et eksternt firma fremstillet et nyt og større bagsejl til førerpladsen, så personalet er bedre beskyttet mod vintervejret. Til at holde bagsejlet på plads, er fremstillet et stativ som let kan afmonteres fra tenderen, når det store bagsejl ikke skal bruges.
Cu 4130
På Cu-vognene 4011, 4130 og 4160 samt Cy 4640 er lyset på endeperronerne reetableret. Dette har krævet et større arbejde med at renovere lampesteder og trække nye ledninger.
Vognhal i Høng
Byggeriet er nu sat i gang og gennemføres i etaper efterhånden som pengene kan skaffes. Byggeriet udføres af et eksternt firma.
Første etape var støbning af punktfundamenter til stålbuerne. Dette arbejde er afsluttet 15. december, så nu kan man pludselig se konturerne af hallen på "Banemarken" i Høng.
Tidsplanen for de næste etaper ligger ikke fast, men sidste etape er at lægge sporrammer i hallen. Sporarbejdet kommer sidst, da halfirmaet ellers ikke kan komme til med deres kranbil. Spor 1 i hallen eksistere dog allerede og sporrammerne til spor 2 og 3 er "på lager". Sporskiftet foran hallen er også på plads, se "Nyt fra arbejdsholdene 22. september 2009".
Det er muligt at støtte vognhalsbyggeriet med et kontant bidrag på støtteforeningens konto i Nordea: 0378-4376417153
OHJ 38 i Kalundborg
Pladerne til de nye sidevandkasser er blevet bukket i facon. Bundpladerne er også blevet fremstillet og der arbejdes nu på skvulpeplader og de indvendige forstærkninger.
De dårlige bundrammenagler i kedlen er nu boret ud. Nittehullerne skal nu rives op, så de bliver klar til nye nitter.
Fjedrenes bærer-øjer er blevet forsynet med nye bøsninger. De gamle huller blev boret op og nye bøsninger er drejet og sat i.
Omløbsventilerne til cylinderne er blevet drejet af og der arbejdes på et slibeværktøj til at slibe ventilsæderne.
Se mere på www.ohj38.dk
2009
Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2009
Høng
Julekørslerne ved Kalundborg gik godt. I ugen op til jul blev K 564 gjort vinterklar, dvs. at vandet blev lukket ud af kedlen og de forskellige damprør. Damprørene blev også blæst igennem med trykluft for at få alt vandet ud.
gammel model
Dampvarmeslangerne mellem vognene har indtil nu været af UIC-typen. Denne type har mange bevægelige kugleled, så de er lette at arbejde med når der skal samles varmeledning. Til gengæld har de mange kugleled vist sig svære at holde tætte, så toget er som regel indhyldet i damp, når der er dampvarme på toget.
Efter julekørslerne, er vi derfor begyndt at renovere nogle varmeslanger af den gamle model. Vi har gravet en rulle "ny" varmeslange frem fra en af lagervognene og der kommer således ny slange på hvor det er nødvendigt og de øvrige dele bliver renoveret.
med traktoren i baggrunden
Det nye førerhus til Rangertraktor 2 er svejset færdigt og grundmalet.
OHJ 38 i Kalundborg
Overdelen til førerhuset er ved at blive repareret der hvor kullene har ligget op af bagvæggen. Vinkeljernet til fastspænding af overdelen er næsten tæret væk og selve førerhusbagvæggen er også tæret.
I tiden der er gået siden rørhulspladen blev nittet i rundkedlen, har arbejdsholdet koncentreret sig om undervognen, så den kan komme på hjulene igen.
Sideløbende er der blevet arbejdet med forskelligt tilbehør til akselkasser og akselporte f.eks. smørepuder til underlejerne og låg til olierummene i akselkasserne. Se billeder på www.ohj38.dk.
|
![]() |
Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2009
Høng
I Cr 3622 arbejdes stadig med afslibning af gammel lak fra diverse lister mm.
Køkkenet i cafevognen Cu 4130 er under ombygning så det bliver mere brugervenligt for cafepersonalet. Hvorvidt det ender som et af disse nymodens samtalekøkkener henstår indtil videre i det uvisse.
Motortroljen Mt 226 er taget ind på værkstedet i Høng. Troljen er overtaget fra Petri og Hausted i køreklar stand men tilsynet har stillet krav om en revision af "de sikkerhedsbærende dele". Det betyder bl.a. at trykluftsanlægget skal efterses. Vi har i den forbindelse "kortlagt" trykluftsanlægget og det har vist sig at selvom troljen har bremseledning har den ikke styreventil etc. Det betyder at den ikke bremser med ved en evt. togsprængning. Derfor er vi nu begyndt at påbygge styreventil med beholder, dobbeltkontraventil mm. Troljen for også påbygget 4 udvendige nødstop, så folk "på jorden" kan standse motoren ved optræk til en farlig situation.
Når nu troljen alligevel var inde på værkstedet, for den nye brædder på ladet og en del andre små og store ting bliver ordnet.
Pufferne trængte også til en meget kærlig hånd. 2 af dem blev kasserede og 2 andre fundet frem fra gemmerne i stedet. Alle 4 er nu skilt ad.
Mt 226
Baneafdelingen
I baneafdelingen bruges i øjeblikket en del tid på at skaffe sporrammer og sporskifter til sporområdet ved den kommende vognhal i Høng.
I København har vi fået fat på de sidste sporrammer der manglede og på Kalundborg station har vi fået lov at hente en del brugt sporskiftetømmer. Vi mangler endnu et par sporskifter men har noget i kikkerten.
OHJ 38 i Kalundborg
Der arbejdes bl.a. på reparation af førerhusets overdel. Der er en del tærerskader hvor kullene har ligget. Ledninger og samledåser til elanlægget på lokomotivet har hidtil været placeret på ydersiden af førerhuset; disse bliver nu flyttet inden for.
Der arbejdes stadig med akselportene og tilhørende dele. Der er bl.a. fremstillet nye bolte til fastspænding af stillekilerne. Der er også fremstillet et løfteværktøj til akselkasserne så det er lettere at få dem op og ned i akselportene, når der skal måles.
På www.ohj38.dk kan du læse arbejdsholdet statusrapport pr. 22. januar 2009 og se billeder fra arbejdet. Se også avisartiklerne om dengang lokomotivet var udsat for flyangreb 1. okt 1944.
Nyt fra arbejdsholdene
Marts 2009
Høng
Køkkenet i Cu 4130 er i øjeblikket næsten helt adskilt pga den igangværende ombygning. Skabene modsat disken er gjort smallere for at få mere plads bag disken. Inde i skabene er diverse rørføringer ændret, så der i sidste ende bliver mere plads i skabene end før ombygningen.
Døren ind til køkkenet er bygget om til skydedør.
I Cr 3622 går den fremad med afslibning af gammel lak og bejdse på diverse lister. Når arbejdet er færdigt, skal listerne bejdses på ny og lakeres.
på ladet af Mt 226
På Mt 226 er arbejdet med ombygning af trykluftbremsen snart færdigt. Den elektriske del af nødstop-anordningen er også færdig; nu mangler vi kun at monterer trækcylinderen og den magnetventil vi har bestilt. Nødstoppet kommer til at virke på denne måde: hvis et nødstop aktiveres, afbrydes strømmen til en magnetventil. Denne udlufter en trykluftcylinder så en fjeder kan trække dieselpumpen i stopstilling.
Pufferne er blevet monteret efter reparation; 2 af dem er udskiftet helt.
Kranen er blevet efterset af et eksternt firma. Der skulle skiftes 3 hydraulikslanger ellers er den i fin stand.
Nyt fra arbejdsholdene
April 2009
Høng
I Cu 4130 er arbejdet med samtalekøkkenet næsten færdigt. Der mangler kun lågerne foran det isolerede "kasseskab" under disken samt nogle lister.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af lister mm og i Cu 4160 arbejdes med afrensning af løstsiddende maling fra loftet.
Alle vognene er ved at blive grundigt gennemgået i forbindelse med det årlige syn, som skal være klaret senest 10. maj.
Mt 226 blev prøvekørt lørdag 22/3 sammen med den tilsynsførende og godkendt. I forbindelse med prøvekørslen, blev kranen prøvebelastet af det eksterne kranfirma der tidligere har inspiceret kranens dele. Som prøvebelastning blev anvendt en betonklods på 1500 kg som kranfirmaet havde med.
Inden prøvekørslen, var troljens førerhus blevet malet i en flot gul farve. Folkeviddet har dog straks omdøbt troljen til Ht 226, da farven minder meget om "bus-gul".
Efter prøvekørslen er der blevet arbejdet med at gøre sandingsanlægget færdigt. Der er bl.a. fremstillet helt nye sandkasser og sandingsrør, da de gamle dele var slemt ramt af stål-orm.
Troljen er nu helt færdigt og klar til brug.
K 564
På K564 skal der skiftes en enkelt knækket støttebolt i kedlen. Støttebolte sidder øverst i dørpladen, så en del af kedelbeklædningen i førerhuset samt fyrlågen er blevet afmonteret, så der er til at komme til.
Endvidere arbejdes der med en del andre opgaver bl.a. bliver tenderhaner adskilt og ordnet da disse har været svære at dreje fra førerpladsen.
OHJ 38 i Kalundborg
Her arbejdes fortsat med reparation af førerhusets øverste del. Det hele bliver nålehamret, så det gamle maling kommer af. Herefter skal der svejses en masse huller til, som har været lukket med "tyggegummi".
I akselportene mangler kun den sidste af de faste parter. Så skal akselkasserne prøvemonteres, så de sidste opmålinger kan foretages. For at lette dette arbejde, er der fremstillet nogle løfteværktøjer til akselkasserne.
Arbejdet med at fremstille nye bøsninger til boltforbindelserne i fjederophæng og lign er kommet godt igang.
Cylinderdækslerne er blevet sandblæst og koldgalvaniseret.
Se billeder på www.ohj38.dk.