Nyt fra arbejdsholdene
Februar 2009

Høng

 


Rene sliber lister i Cr 3622

I Cr 3622 arbejdes stadig med afslibning af gammel lak fra diverse lister mm. 

Køkkenet i cafevognen Cu 4130 er under ombygning så det bliver mere brugervenligt for cafepersonalet. Hvorvidt det ender som et af disse nymodens samtalekøkkener henstår indtil videre i det uvisse. 

 


Mt 226 i Høng remise

Motortroljen Mt 226 er taget ind på værkstedet i Høng. Troljen er overtaget fra Petri og Hausted i køreklar stand men tilsynet har stillet krav om en revision af "de sikkerhedsbærende dele". Det betyder bl.a. at trykluftsanlægget skal efterses. Vi har i den forbindelse "kortlagt" trykluftsanlægget og det har vist sig at selvom troljen har bremseledning har den ikke styreventil etc. Det betyder at den ikke bremser med ved en evt. togsprængning. Derfor er vi nu begyndt at påbygge styreventil med beholder, dobbeltkontraventil mm. Troljen for også påbygget 4 udvendige nødstop, så folk "på jorden" kan standse motoren ved optræk til en farlig situation.
Når nu troljen alligevel var inde på værkstedet, for den nye brædder på ladet og en del andre små og store ting bliver ordnet. 
 


Jan ordner en puffer til Mt 226

Pufferne trængte også til en meget kærlig hånd. 2 af dem blev kasserede og 2 andre fundet frem fra gemmerne i stedet. Alle 4 er nu skilt ad.


Jens arbejder på et støtteben på
Mt 226

 


Nye brædder på ladet af Mt 226

 

Baneafdelingen

I baneafdelingen bruges i øjeblikket en del tid på at skaffe sporrammer og sporskifter til sporområdet ved den kommende vognhal i Høng.
I København har vi fået fat på de sidste sporrammer der manglede og på Kalundborg station har vi fået lov at hente en del brugt sporskiftetømmer. Vi mangler endnu et par sporskifter men har noget i kikkerten. 

OHJ 38 i Kalundborg

Der arbejdes bl.a. på reparation af førerhusets overdel. Der er en del tærerskader hvor kullene har ligget. Ledninger og samledåser til elanlægget på lokomotivet har hidtil været placeret på ydersiden af førerhuset; disse bliver nu flyttet inden for. 

Der arbejdes stadig med akselportene og tilhørende dele. Der er bl.a. fremstillet nye bolte til fastspænding af stillekilerne. Der er også fremstillet et løfteværktøj til akselkasserne så det er lettere at få dem op og ned i akselportene, når der skal måles. 

www.ohj38.dk kan du læse arbejdsholdet statusrapport pr. 22. januar 2009 og se billeder fra arbejdet. Se også avisartiklerne om dengang lokomotivet var udsat for flyangreb 1. okt 1944.