Nyt fra arbejdsholdene
December 2008

Høng

9. december 2008

Arbejdsholdet ved OHJ 38 har fremstillet grundsubstansen af en røgbrænder til fyrhullet i K 564. Den er bukket i facon af 8 mm jernplade. Arbejdsholdet i Høng har derefter fremstillet de sidste stumper og monteret røgbrænderen i lokomotivet.

På cafevognen, Cu 4130, er arbejdsholdet i gang med at isolere dampvarmerørene under vognen. Dampvarmesystemet blev bygget på vognen for snart et år siden, men blev ikke isoleret den gang pga. andre presserende opgaver.
Gulvet i vognen er skrubbet grundigt flere gange og bagefter blevet poleret.

På Cu 4160 er der indbygget en dampvarmeradiator så alle driftsvognene nu har dampvarme. Vognen blev sidste år udstyret med gennemgående dampvarmeledning, som var forberedt med udtag til en radiator. Vi har valgt kun at lave radiator i sidegangen, da det vil være temmelig kompliceret at lave radiatorer i kupeerne. Forenklingen betyder også at anlægget er færdigt til julekørslerne ved Kalundborg midt i december. Rørene under vognen er blevet isoleret.
Et firma i Høng har bukket pladerne til radiatorskjulerne og arbejdsholdet har derefter monteret de nødvendige fødder, beslag osv.
Vognen har også fået installeret batterier i batterikassen så togets batterikapacitet er blevet forøget.

Cu 4160 blev desværre ramt af hærværk (igen) i begyndelsen af december, hvor 3 ruder blev smadret.
Ruderne er blevet skiftet, men det er drøn ærgerligt at skulle bruge tid på at reparer vognene efter hærværk.

Til Rangertraktor 2 har ovennævnte firma bukket hjulskærme til baghjulene i 2 mm jernplade. Delene skal nu svejses sammen og monteres på det nye førerhus.

Cr 3622 arbejdes der stadig med nedtagning af lofter og afskrabning af maling når der er ledige hænder.

 


John og Jan Bo isolerer
dampvarmerør under Cu 4130

 


Jens grundmaler radiatorskjulerne
til Cu 4160

​​​​​​​


Dampvarmerør installeret i Cu 4160

​​​​​​​


Rudeudskiftning i Cu 4160

 

Baneafdelingen

For baneafdelingen er arbejdsvilkårene blevet væsentligt forbedret idet Vestsjællands Veterantog har overtaget en motortrolje med kran fra entreprenørfirmaet Petri og Hausted a/s. Trojlen er en tysk standardtrolje af typen KLV-53 og har nummeret 226 som den bibeholder hos VSVT.
Læs mere om troljen her.

 


MT 226 i Gørlev

 

OHJ 38 i Kalundborg

Arbejdet med undervognen er nu så langt, at akselkasserne med hovedlejerne er monteret midlertidigt i akselportene. Nu forestår opmåling af hovedlejerne i forhold til de udspændte opretningstråde og hjulsættene. Når opmålingen er færdig, kan den sidste bearbejdning af hovedlejerne foretages.

Tilsynet har været på besøg og godkendt resultatet af revnemålinger på kedlen og hjulaksler. Svejsning mellem den originale kedelplade og det nye stykke plade i rundkedlen er blevet ultralydsprøvet i hele sin udstrækning

Nittebøjlen, som blev brugt til nitning af den nye rørhulsplade i røgkammeret, er klargjort til lastbiltransport til Randers. DSB Museumstog skal bruge nittebøjlen til kedelarbejde på R 946 og K 563

De nye smørerdæksler til akselkasserne er færdige.

Se billeder på www.ohj38.dk.