Nyt fra arbejdsholdene
April 2008

Høng

På Cu 4011 er den ene aksel skiftet ud pga. flader på hjulene. På Cu 4160 er også skiftet en aksel. Her var årsagen skarpe flanger.
Arbejdet med udskiftning af akslerne har taget lang tid, dels fordi arbejdet foregår under åben himmel og dels fordi der ikke er elmotorer på løftetårnene.
Ved hjælp af et særligt mellemstykke, kan vi bruge den store luftboremaskine som motor. Så skal der i det mindste ikke bruges håndsving, men der løftes kun med et tårn af gangen.
Arbejdsgangen er derfor at løfte et lille stykke af gangen med det ene tårn og derefter med det næste osv. Der er så heldigvis "musik" til arbejdet, da luftboremaskinen lyder som en kæmpe motorcykel der bliver fyret helt af.
Når vognen skal ned igen, er metoden den samme, bare med boremaskinen i bakgear.

Nu er Eh 6762 blevet løftet i forbindelse med periodisk revision. Den skal også have andre hjulsæt pga. flader på hjulene. Bremsetøjet skal afmonteres og der skal fremstilles nye bolte og bøsninger til bremsetøjet.

Der er fremstillet nye trinbrætter til Cy 4640.

På alle vognene arbejdes med klargøring til årligt syn.

Værkstedet i Høng har også ombygget en lille traktor med fejekost, så den kan køre på sporet til Gørlev. Skinnehjulene er taget fra en deployer, og monteret på em ramme under traktoren. Skinnehjulene kan hæves og sænkes, så det er valgfrit om den skal kører på vej eller skinner.

Bagakslen på traktoren er forlænget ½ meter så begge baghjul kan trække traktoren af sted, selvom der køres på skinner. Køretøjet, som formentligt vil blive navngivet Skinnekost 1 (SK1), skal bruges til at feje Gørlevsporet rent for grus og ukrudt oven på svellerne.

 


Eh 6762 løftet i Høng
15. april 2008

 


Skinnekost 1

​​​​​​​


Tommy lodder benzintanken til
Skinnekost 1

​​​​​​​


Sebastian med luftboremaskinen

 

K 564

Arbejdet har koncentreret sig om at få lavet de småting færdigt som manglede efter sidste sæson og med at gøre den klar til årligt syn.

 


Leo skifter vandstandsglas på
K 564

 

OHJ 38 i Kalundborg

På undervognen arbejdes stadig med opmåling af akselportene samt reparation og tilpasning af dele.
Akselkassernes bronzebakker er fræset i den rette facon. De faste slidbakker er blevet afmonteret.
Der skal svejses på dem og efter følgende skal de fræses i korrekt facon.

Afdrejningen af driv og kobbelhjul er færdig.

Lørdag den 12. april 2008 blev rørhulspladen i kedlens røgkammerende er nittet færdig. Se billederne på www.ohj38.dk . Nitterne skal nu stemmes for at arbejdet er helt færdigt.
Næste opgave på kedlen bliver at skifte enkelte dårlige bundrammenitter.

OHJ 24

Arbejdsholdet har været samlet i Høng og har bl.a. arbejdet med at rengøre lokomotivet indvendigt.