Nyt fra arbejdsholdene
Oktober 2007
Høng
4. oktober 2007
K 564 har været i Nordsjælland for at køre Thomas-tog for Nordsjællands Veterantog. Maskinen kom hjem uden store skavanker, så arbejdet har koncentreret sig om vognene og om indretningen i stenremisen.
Vi har gjort Cu 4011 klar til at blive løftet, da den ene aksel skal skiftes pga. flader på hjulene. Samtidigt er vognens el-anlæg blevet renoveret, så det virker efter hensigten.
Arbejdsholdet har også kastet sig over rystevognen DSB Cxm 4508. Vi overtog vognen fra Mariager - Handest Veteranjernbane i 2003. MHVJ var begyndt at restaurere vognen, men syntes så ikke at den passede sammen med deres privatbanevogne. Vognen har stået i Hvalsø indtil slutningen af juni måned i år. Vognen var fyldt op med sæder og bagagenet der skal bruges i vognen, så den første opgave bestod i at flytte disse ting ud. Sæderne er flyttet på lager og bagagenettene er skilt ad. De ca. 150 dele skal sandblæses og grundmales inden bagagenettene samles igen.
Det er vores plan at fører vognen tilbage som den så ud indvendigt inden der blev indrettet togførerkupe i den ene ende. Dette giver ca. 20 siddepladser mere. Ændringen indebærer også at kakkelovnen skal fjernes og skillevæggen skal flyttes til sin oprindelige placering. Demonteringen af kakkelovnen og den gamle skillevæg er allerede godt i gang.
I 2004 overtog vi vognen DSB Cr 3622 fra MHVJ. Vognen har været i drift på MHVJ frem til 2003 men trænger til en opfriskning indvendigt. Jette har samlet et hold frivillige der ikke tidligere har været med i Vestsjællands Veterantog. Holdet er begyndt på den indvendige opfriskning af vognen Sæderne bliver fjernet og diverse trælister afmonteret. Herefter kan gammel lak slibes af, og vognen kan lakeres indvendigt.
Foruden den indvendige opfriskning, skal undervognen revideres inden vognen kan sættes i drift. Dette indebærer bl.a. at vognen skal løftes så boggierne kan blive efterset.
Udvendigt skal malingen renses af og vognen skal males på ny.
Et professionelt firma har lagt nyt øverste lag tagpap på vognen. Efter anbefaling fra firmaet ligger banerne på tværs af taget, hvor de ellers normalt ligger på langs.
Bestyrelsen
Planerne om en vognhal i Høng er blevet mere håndgribelige efter området (syd for stationsbygningen) er blevet målt op af en landmåler. På baggrund af opmålingen har landmåleren lavet en tegning der viser hvor vognhallen skal ligge samt udformningen af sporudfletningen foran. Derefter er hallens hjørner blevet markeret med pæle på området.
Vi håber at få lejeaftale og byggetilladelse på plads inden for den nærmeste fremtid så vi kan begynde at søge fonde om midler til byggeriet.
OHJ 38 i Kalundborg
På kedlen arbejdes med:
- fremstilling af de sidste 2 topstøttebolte
- boring af nittehuller i den nye
rørhulsplade - fremstilling af et drejebeslag så kedlen
kan drejes rundt
Den ene førerhusside er færdig. Der arbejdes stadig med opmåling af undervognen. Værkstedet er ved at blive ommøbleret så der kan blive plads til en del bolte som Asnæsværket har doneret.
På www.ohj38.dk er der nye billeder og en status rapport fra arbejdsholdet på vej.
OHJ 24
Arbejdet har ligget stille da de kniber arbejdsholdet at finde dage hvor de kan mødes.
Holdet har planlagt en arbejdsdag hvor de sidste reservedele kan blive Dinitrol behandlet.