Nyt fra arbejdsholdene
December 2006

Høng

K564

Arbejdet har koncentreret sig om at få løst problemet med det venstre bageste tenderleje der blev ved med at varme. Efter prøveturen 9/11 der viste at problemet ikke var løst, blev lejet støbt om nok en gang. Bærefladen blev ændret så lejet hviler på en større flade. Samtidigt fik olietilgangen fra overlejet en bedre placering.
Vi kørte så en ny prøvetur 8/12 og problemet viste sig at være løst. Det var jo glædeligt, dels pga. juletogene 16 og 17/12 mellem Holbæk og Nykøbing Sj. men også fordi der er brugt meget tid og energi de sidste 3½ måned på at få løst problemet. Juletogene, hvor vi kørte 430 km i løbet af weekenden, blev gennemført uden problemer med lejet.
I tiden op til juletogene blev instrumentbelysningen i førerrummet lavet færdigt og maskinen fik nye bremseklodser.

 


Jens smører forløberen på K 564
inden prøveturen 8/12-2006

 

OHJ 38

Arbejdet med at grundmale rammen i den friske grønne farve er næsten færdigt. Senere skal rammen males i en farve der er mere normal for et dansk damplokomotiv.
Lejepanderne er afmonteret fra de 8 hovedlejer. De bliver, sammen med kobbelstangslejerne, sendt til et eksternt firma for udstøbning med hvidtmetal.
De små kedelrør er svejset færdigt og arbejdet med at korte de store af på mål er begyndt. Når det er færdigt, skal der også her svejses stumper sammen til de sidste rør.
Rangertrinnene på rammens forende er blevet afmonteret så de kan blive ordnet for rustansamlinger. Håndtagene ved rangertrinnene er ligeledes afmonteret. Der skal laves en forstærkning hvor håndtagene er monteret på fodpladen.
Slidpanderne i akselportene for de 8 hovedlejer skal også fornyes; materialerne til dette er bestilt.  

 


Peter og Jørgen ved for- og
bagløberne til OHJ 38

 


Reoler med dele til OHJ 38

​​​​​​​


Rammen til OHJ 38 er ved at
blive grundmalet

 

www.ohj38.dk

Vognene i Høng

I Eh 6762 er der ændret lidt på køjerne i det store rum, så der bliver mere plads til barnevogne osv. I dagene op til julekørslerne arbejde Jan Erik og et par tilkaldte hjælpere hårdt for at få etableret lys i vognene. El anlægget i vognene er nogenlunde intakt, men dynamoerne under vognene er ikke koblet til. Derfor blev vognene forbundet indbyrdes med nye aftagelige kabler. Disse havde så forbindelse med et par akkumulatorer placeret i Eh 6762. Akkumulatorerne kunne så lades op af vores transportable el-generator. Ordningen virkede fint, lyset er tilpas søvnigt.