Nyt fra arbejdsholdene
Oktober 2006

Høng

K 564 Arbejdet med at reparere det afbrændte leje på tenderen, kom et godt stykke nærmere afslutningen sidst i september. Tirsdag 26/9 blev den bageste aksel monteret på tenderen igen og tirsdag 3/10 blev tenderen og maskinen samlet igen. Forinden var der monteret andre fjedre i trækkassen og trækstangen mellem maskine og tender var blevet ændret lidt, så der er blevet lidt større afstand mellem stødpuderne på maskine og tender.

Inden vi kører en prøvetur for at se om lejet er OK er der en del vedligeholdelse og andre opgaver der skal udføres. Nogle opgaver er i gang eller færdige, nemlig:

  • Cylindersmørerapparatet har været afmonteret og fået nye pakninger.
  • Kraftdamprøret til venstre cylinder er afmonteret. Der skal nye pakninger i mellem røret og cylinderen og mellem røret og overhedersamlekassen.
  • Udvask af kedlen.
  • 3 kedelrør er blevet eftervalset.
  • Fyrbødersidens injektor er blevet syret ud.
  • Ledningen til forreste nederste frontlygte er trukket i et rør for at undgå skader på ledningen.
  • Førerhusets sidevinduer er monteret færdigt.
  • Førerrummets bagsejl er ved at blive repareret.

Vognene Der er også udført noget vedligeholdelsesarbejde på driftsvognene: På Eh 6762 udskiftes de af de udvendige beklædningsbrædder som er af fyrretræ. I stedet er monteret renoverede brugte teaktræsbrædder. På Cu 4130 er også skiftet enkelte beklædningsbrædder.

"Park og vej" Denne integrerede del af arbejdsholdet har også været i gang. Ud over den tilbagevendende græsklipning, er der fældet et par træer rundt omkring på området. Grenene skal hugges til flis, som skal bruges rundt omkring på området.

I opholdstuen er der opsat flere hylder for at få plads til diverse bøger og mapper.

 


Eh 6762 med bye brædder
i beklædningen

 


Dele til fyrbøderens injektor

 


jimmy renser pakfladen til
kraftdamprøret

 


Leo fremstiller pakninger til
cylindersmøreapparatet

​​​​​​​


Jan Erik arbejder med
frontlanternen

​​​​​​​


Carl otto skærer en møtrik på
Eh 6762

 

OHJ 24

Der arbejdes stadig med at grundmale lokomotivet. Det har voldt nogle kvaler da grundmalingen er meget tyktflydende. Almindelige rørepinde knækker således under forsøget på at omrører malingen og håndtaget på malerrullerne bukker når malingen skal rulles ud.

Reservedelene til lokomotivet har også stået i remisen i Nykøbing Sj. og har her været udsat for vejrliget. Delene er nu pakket sammen og bliver snarest flyttet til Asnæsværket. Her er der meget velvilligt stillet plads til rådighed, så delene kan tørre. Efterfølgende vil arbejdsholdet rustbeskytte delene med Dinitrol og disse bliver så flyttet til et nyt opbevaringssted.

OHJ 38

www.ohj38.dk

Det nye stykke plade er nu svejset færdigt i rundkedlen. Der mangler endnu et par ting på kedlen, før den nye rørhulsplade bliver nittet i. Det er meget lettere at komme ind i kedlen nu end når pladen er nittet i. Materialet til nitterne er savet ud, men der er ikke slået hoveder på endnu.

Arbejdet med at korte af de nye kedelrør er næsten færdigt, så disse kan snart presses i facon.

Malerarbejdet på driv og kobbelhjul er også næsten færdigt.

Til gengæld er arbejdet med rammevandkassen grebet om sig, da tykkelsesmålinger viste pladetykkelse ned til 2 mm. Derfor skal hele låget på rammevandkassen skiftes.

Ude under røgkammeret skal der også skiftes et stykke af en rammeafstivning, ligeledes på grund af tæring.